בזמן האחרון, השיח סביב עישון סיגריות השתנה משמעותית מהרגל שהיה פעם נחשב למגניב לדאגה בריאותית שנבדקת בביקורתיות. הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון הם עמוקים וחמורים. עישון אינו רק בחירה אישית; זהו משבר בריאות הציבור שמשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם, ומוביל למחלות שניתן למנוע אותן באמצעות מודעות ובחירות נכונות. מטרת מאמר זה היא להאיר את הסיכונים הבריאותיים השונים שמגיעים עם עישון סיגריות, כולל הידוע לשמצה ביותר מכולם, סרטן ריאות, יחד עם סיבוכים בריאותיים משמעותיים אחרים.

מה הופך עישון סיגריות למזיק כל כך?

בבסיס הסכנות הקשורות לעישון סיגריות נמצא שילוב עוצמתי של כימיקלים ורעלים. כל שאיפה של עשן סיגריות מכניסה לגוף המעשן למעלה מ-7,000 כימיקלים, מאות מהם רעילים, וכ-70 ידועים כחומרים מסרטנים. כימיקלים אלה, כולל ארסן, פורמלדהיד, עופרת ובנזן, ממלאים תפקיד משמעותי בהרס בריאות המעשן. ניקוטין, החומר ממכר בטבק, לא רק מכניס את המעשן למעגל של תלות אלא גם מצמצם כלי דם, ומגביר את לחץ הדם וקצב הלב. הזפת בעשן הסיגריות, חומר דביק שמצפה את הריאות, מזיק במיוחד. הוא פוגע ביכולת הריאות לנקות את עצמן ומפחית את תפקוד הריאות. כימיקלים אלו פוגעים כמעט בכל איבר בגוף, וגורמים למגוון רחב של מחלות מעבר לסרטן הריאות הנפוץ. ממחלות לב וכלי דם ועד זיהומים בדרכי הנשימה ותגובות מערכת חיסון מוחלשות, ההשפעות המזיקות של עישון סיגריות הן משמעותיות מאוד.

כיצד עישון סיגריות מוביל לסרטן ריאות?

הקשר הישיר בין עישון סיגריות לסרטן ריאות נובע בעיקר משאיפת חומרים מסרטנים המצויים בעשן הטבק. כאשר אדם שואף עשן סיגריות, חומרים מסרטנים אלה פוגעים ברירית הריאות. בתחילה, הגוף יכול לתקן נזק זה, אך עם כל חשיפה חוזרת, תאים נורמליים בריאות מתחילים להתנהג בצורה לא תקינה, מה שמגביר את הסיכון להתפתחות מוטציות סרטניות. מבין החומרים המסרטנים הרבים בעשן הטבק, חומרים כמו פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAHs), בנזן וניטרוזאמינים ידועים לשמצה במיוחד בתפקידם בהתחלת וקידום צמיחת סרטן ריאות.

יתר על כן, עישון לא רק מגדיל את הסיכון לפתח סרטן ריאות אלא גם משמש כמכפיל לתוקפנות הסרטן ולהסתברות לגרורות. ככל שאדם מעשן יותר סיגריות וככל שהוא מעשן יותר זמן, כך הסיכון גבוה יותר. סיכון זה אינו מוגבל למעשנים ישירים; חשיפה לעישון פסיבי מגדילה גם באופן משמעותי את הסיכון לסרטן ריאות בקרב לא מעשנים. המציאות העגומה היא שעישון אחראי לכמעט 85% מכלל מקרי סרטן הריאות, מה שהופך אותו לגורם הסיכון המשמעותי ביותר למחלה הרסנית זו.

מהם הסיכונים הבריאותיים האחרים הקשורים לעישון סיגריות?

מעבר לסרטן הריאות, עישון סיגריות מטיל רשת רחבה של סיכונים בריאותיים המשפיעים על כמעט כל מערכת בגוף.

  • מחלות לב וכלי דם הן דאגה מרכזית, כאשר עישון מעלה משמעותית את הסיכון למחלות לב, שבץ ומחלות כלי דם פריפריאליות. הכימיקלים בעשן הסיגריות תורמים להצטברות פלאק בעורקים, מה שמוביל לאטרוסקלרוזיס, מצב שעלול לגרום להתקפי לב ולשבץ.
  • עישון מעלה את לחץ הדם ומחליש את הלב, מה שמגביר את הסיכון לבעיות לב וכלי דם.
  • מחלות נשימה הן תוצאה עיקרית נוספת של עישון. מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), הכוללת מצבים כמו אמפיזמה וברונכיטיס כרונית, נגרמת בעיקר מעישון. מעשנים גם רגישים יותר לזיהומים כמו דלקת ריאות ושחפת עקב תפקוד ריאות מוחלש ומערכת חיסונית פגועה.
  • ההשפעה של עישון משתרעת לבריאות הרבייה, שם היא מפחיתה את הפוריות הן אצל גברים והן אצל נשים ומגבירה את הסיכון לסיבוכי הריון. בנוסף, עישון קשור לסיכוי גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2, והוא מחמיר סיבוכים בריאותיים עבור אלו שכבר חיים עם סוכרת.
  • יתר על כן, עישון מגדיל את הסיכון לפתח סוגי סרטן אחרים, כולל סרטן הגרון, הפה, הלבלב, שלפוחית השתן, הקיבה וצוואר הרחם.

לסיכום: האם ניתן להפחית את הסיכונים הבריאותיים של עישון?

הסיכונים הבריאותיים הקשורים לעישון סיגריות חמורים ורחבי היקף, הם משפיעים על כמעט כל איבר בגוף ומובילים למגוון רחב של מחלות. עם זאת, החדשות הטובות הן שרבים מסיכונים בריאותיים אלה ניתנים להפחתה באמצעות הפסקת עישון. הפסקת עישון בכל גיל יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לפתח מחלות הקשורות לעישון ויכולה לשפר את הבריאות הכללית. היתרונות של הפסקת עישון מתחילים להתגלות כמעט מיד, עם שיפור בקצב הלב ולחץ הדם תוך 20 דקות בלבד מהפסקת העישון. עם הזמן, הסיכון למחלות לב, סרטן ריאות ומחלות אחרות הקשורות לעישון פוחת, ומתקרב לסיכון של מישהו שמעולם לא עישן.

מאמצים להפחתת הסיכונים הבריאותיים של עישון כוללים גם אמצעי מניעה כגון קמפיינים לחינוך הציבור, איסור עישון במקומות ציבוריים וגישה מוגברת למשאבי גמילה מעישון. אסטרטגיות אלה נועדו להפחית את מספר האנשים שמתחילים לעשן ולעודד מעשנים נוכחיים להפסיק.

בסופו של דבר, בעוד שהסיכונים הבריאותיים של עישון מרתיעים, יש תקווה. בעזרת התמיכה והמשאבים הנכונים, אנשים יכולים להתגבר על התמכרות לטבק.

Shares: